söndag 14 juni 2009

Kontinuitet

... är inget för mig. Det är ett obändigt liv som flyter i mina ådror. Ett som kräver utrymme för sin egen rytm. Ett som inte låter sig underordnas, avkrävas eller styras. Jag har mer och mer förstått att det är ett sätt att hålla sig frisk, på insidan.

Den här bloggen tillkom ju för att jag i min frustration över arbetslöshet och fattigdom behövde en plats för att kanalisera min vrede. Glädjen över att få jobba har på sistone kommit emellan. Att få jobba med något man kan, i en miljö där man ges förutsättningar för det och möter uppskattning - det har varit en lika ny som berusande känsla. Jag jobbar fortfarande gratis, men det spelar mindre roll. Det är kul att arbeta, riktigt kul. I alla fall när man får arbeta med något man stimuleras av.

Att hela lönen när den väl börjar trilla in kommer gå åt till att betala studieskulder som har hamnat hos Kronofogden är en annan story. Hur CSN får avkräva 23 000kr i årsbetalning av en människa som tjänar 100 000/år är en annan sak. En sak som jag givetvis borde strida för.

Jag vet inte om jag talade om hur det gick med mitt möte med rättsväsendet. CSN ville att jag skulle gå med på en förlikning av det belopp som de ansåg att jag skulle betala tillbaka (inte min ordinarie skuld alltså), jag ville dock inte gå med på det eftersom jag ansåg och anser att de har gjort fel. Efter någon vecka började jag på heltid på mitt första gratisjobb. Det var stressigt och mina dagar var med pendling 11-12 timmar långa. Sjukdomstecknen knackade på dörren, det ena efter det andra och jag insåg att jag skulle bli sjuk på riktigt om jag mitt i allt det där skulle driva en rättsprocess UTAN juridiskt ombud och UTAN att ha det minsta bevis för CSN:s felinformerande. Således kände jag mig tvungen att acceptera deras förlikning.

Är man fattig och dessutom dras med kroniska sjukdomar som kan förvärras ska man alltså inte tro att man kan strida för någon slags rättvisa i vårt land. Samma sanning som gällde år 1500 gäller nämligen idag - för fattiga finns ingen rättvisa.
Men det kommer aldrig de förstå, som inte vet hur det är att inte ens ha en hundralapp sparad för framtiden.

11 kommentarer:

Andreas Nilsson sa...

Samma visa här. Tycker CSN är ritkigt trist, visst en bra chans för oss som vill plugga men som inte är födda med silversked i mun. Bittert sen när man inte får jobb och tillräckligt med cash.

De ger oss definitivt inte en chans att arbeta med något vi brinner för som å andra sidan blir mer av ett gratisjobb.

Jag arbetar för 4000 kr i månaden, skrev till CSN att jag max kommer tjäna 5500 varje månad och trots det ska jag betala närmare 900/månad. Surt. Hur ska jag klara pröjsa hyran på det t.e.x.

6 månader räcker inte för att skaffa jobb för somliga. Allt är relativt men CSN är tjocka som cement, inte så flexibla som de borde vara utifrån hur samhället ser ut idag.

Wassen sa...

Hej !

Roligt att se dej på bloggen igen, och roligt att du trivs på jobbet !

Jag förstår både din och Biscuit Nilssons sits, men visst kan man vända sig till Kronofogden och få något som brukar kallas "existensminimum", eller hur ?. Det innebär att man får behålla en viss summa per månad som inte får tas ifrån en. Jag tror att det ligger någonstans runt 7 000 kronor efter skatt.

Förlåt att "Bror Duktig" kom med råd igen ;-)

Parfymista sa...

CSN tar inte hänsyn till vilka utgifter man har eller hur många barn man har att försörja på sin lön. Hoppas det ordnar upp sig för dig - Man kan ju inte leva på detta sätt. Jag är glad att du har fått möjlighet att syssla med det du tycker om.

Anonym sa...

Oj vad illa behandlat du har blivit. Du ligger efter med en skuld som nu inte kommer att drivas in i sin helhet eftersom du inte betalat. Vilken deal!

Maria sa...

Biscuit Nilsson - vilket underbart namn! - det är ett sorgligt kapitel med CSN, och ju fler historier jag hör desto mer övertygad blir jag att lånesystemet behöver göras om. Om människor inte ges en chans att betala tillbaka blir ju affären en förlust för såväl student som samhälle.

Wassen, jag har kollat det där med skuldsanering men avskrivit möjligheterna för min del eftersom skulder som får saneras måste ha en viss ålder och min har i förmodligen inte varit gammal nog. Men det är faktiskt så att den miniminrom som Kronofogden har är ungefär 1000 kr högre än den socialförvaltningen har. Således också högre än min a-kassa.
Men snart får jag lön! :-)

Miss Vitriol; det är mycket märkligt att CSN inte tar hänsyn till försörjningsbörda, det brukar ju annars vara ett tungt vägande skäl till human behandling. Som sagt, systemet borde ses över för att passa den tid vi lever i!

Anonym- vet inte om du syftar på den del av mitt studielån jag hamnade i Tingsrätten för, eller vad du syftar på. Den summan var en summa som CSN krävde tillbaka då jag hade varit sjukskriven en period under min studietid. Det var pengar som jag enligt CSN hade rätt till, men som de senare alltså ansåg sig kunna kräva tillbaka. Detta bestred jag eftersom de själva hade gett mig information om att jag hade rätt till pengarna och tack vare det hamnade jag inför rätta. Det är alltså inte så att jag slipper ifrån den delen av min studieskuld, varför ditt påstående känns lite märkligt. Skulden kommer med all säkerhet att drivas in i sin helhet.
Om det har varit en bra affär för CSN att lägga så mycket resurser på dessa 3.800 kr samtidigt som de beviljar människor hundratusentals kronor för studier som enbart existerat på falska papper kan emellertid ifrågasättas.
Det handlar inte om att smita från studieskulder - det handlar om en myndighet som inte tar hänsyn till hur verkligheten ser ut för människor. Ska CSN fortsätta så här kan man lika gärna avskaffa studielånen och låta utbildning vara något för de rika i samhället.

Anonym sa...

Schysst att du jobbar med något som stimulerar och känns roligt. Jag hoppas snart att det börjat betala sig. Alla vet vi ju att du är en kompetent person. Tycker i alla fall jag.

Ja CSN kan hoppa och skita o kamma sketan i svängen eller vad man nu säger på urdålig svenska.

Jag orkade inte processa mot varken csn eller försäkringskassan. Jag låter det bero för jag vet att en dag, en vacker dag kommer det att komma att bita dem hårt i arslet. Mer eller mindre. Jag tror verkligen det. Sen om det händer idag eller om ett par år...men det kommer och den dagen ska jag korka upp den största flaska taitinger och dansa åt deras missär.

Jag tycker det är tråkigt dock att det drabbar enskilda personer som har det ekonomiskt utmanade.

Lycka till vännen!

kram Nellie

Katarina Dahlquist sa...

Vet du vad som är SKIT? Att en sån otroligt kreativ talang som du begränsas av brist på pengar!

Du är en konstnärssjäl, en skapande människa som har så mycket inom dig som bara måste ut på papper för världen att ta del av!

Jag hoppas det löser sig detta jobbiga, verkligen.

Och jag håller på dig! För jag vet vad du går för. Heja dig!

Kram Katta

Wss sa...

Hej !

Jag läser att du inte gillar kontinuitet, så jag försöker inte få dej att stressa fram en ny blogg. Det är ju bara det att när du inte visar dej på så lång tid så blir man ju orolig att det hänt dej nåt dramatiskt. ( i negativ bemärkelse alltså )

Om du ändå kollar den blogg emellanåt så får jag önska dej en fin dag !

Maria sa...

Tack Wassen för din omtanke!! Men nejdå, ingen dramatik här inte. Tvärtom - smesterlättja, slöhet och badande i den behagliga känslan av att inte vara jagad. :-)
Som sagt, att vara arbetslös är fan så mycket mer stressande än många arbeten...

Och tack, både Nellie och Katta för era värmande och stärkande ord!! De bevisar min tes om att man inte behöver vara fattig bara för att man är utan pengar.

Hoppas ni har en skön sommar alla!
Kram!

Guy Petersen sa...

Hej Maria,

Jag vet precis hur du har det.
Jag gick scenskolan i Australien och sen kom hem till sverige för jag skilde mig och ville vara en god far och vara nära mina barn.
Fick ett par jobb men sen var det stop för jag hade inga kontakter och tack vare vår underbara regering var A-kassan inte basserat på hur mycket skatt jag betalat utan antal dagar vilket gav mig en inkomst på 7400kr i månaden.
CSN räknade ut efter jag ansökt om sänkning att jag skulle betala 4250kr i månaden för mitt lån är delat i gammla och nya reglerna.
Inte svårt att räkna ut att jag valde att prioritera mat åt barnen och hyra. Så kronofogden sen 4 månader tillbaka när all mina besparingar tog slut att betala CSN.
Och som det inte var glasyren på bakelsen så fick jag förra veckan reda på att de skit jobb jag sökt kollat upp att jag satt hos kronofogden och bestämt att dom inte vill anställa mig på grund av det.
Så nu sitter man i ett moment 22.
Har stor lust att bara ge upp och ansöka till främlingslegionen i 3 år och få ny identitet och franskt medborgarskap om det inte vore för barnen.
Säga vad man vill men CSN blir man aldrig av med.

Anonym sa...

nä, csn blir man aldrig av med. naivt att tro att man kan anstånd med betalningarna när man har sämre med pengar! det funkar inte så! ta rda på fakta INNAN du börjar studera så slipper du sitta i skiten o gnälla sen..