måndag 21 juli 2008

The end of the world as I know it

Under större delen av mitt liv har jag levt på vad som i vårt land klassas som fattigdomsgränsen. För att jag studerat, för att jag valt att åka på några längre resor eller för att jag valt att försöka livnära mig som egenföretagare och konsthantverkare. Men numera enbart för att jag inte får arbete. Under alla dessa år har jag aldrig haft en enda betalningsanmärkning, och har således inte behövt stifta bekantskap med Kronofogden.

Tack vare att jag mottog mitt studielån från CSN då jag var halvtidssjukskriven, efter att de garanterat att allt var i sin ordning, har allt det ändrats. Från och med nu tillhör jag dem som ingår i Kronofogdemyndighetens register. Och från och med nu är det för mig en omöjlighet att hyra en bil, få ett telefonabonnemang, ta ett banklån eller få ett hyreskontrakt på en lägenhet.

Hela min historia av räkningar som betalats i tid och inte sällan långt i förväg är från och med nu ovidkommande. Det enda man kommer ta hänsyn till är den skuld som CSN ålagt mig för pengar jag mottagit av dem i god tro under den sjukskrivning som de själva sa var helt i sin ordning.

Det humanitära landet i norr som alltid hållit sin näsa utanför internationella konflikter har hittat sitt alldeles eget vapen som på ett legitimt sätt gör sig av med de tärande i samhället. Mer legitimt än CIA skulle kunna drömma om dessutom.

Sverige har fått två effektiva exekutionsplutoner som utan sentimentalitet eller medmänsklighetsdravel tillintetgör den ena svenska medborgaren efter den andra.
CSN och Försäkringskassan.

Den gråa svenska byråkratin förvandlad till skoningslös förintelsemaskin.
Inte ens Hitchkock hade kunnat toppa det.



Inga kommentarer: