lördag 13 december 2008

Mellan stenåldern och bloggåldern

Santa lucia, skänk mig en tia
tian var trasig
Lucian var knasig...
Sjunger man fortfarande så?

Maj maj i måne jag ska lura dig till Skåne.
Var det därför jag hamnade här?...

Om ditt hjärta brister laga det med Karlssons klister.

Så sa man när jag var liten. Det vill säga under epoken mellan stenåldern och bloggåldern.

Säger barn så idag?
Vet de vad Karlssons klister är?
Vet de att människor inte har några extraliv och inte kommer till nya dimensioner och nivåer genom att slå ihjäl andra utan till Hall eller Kumla?
Vet de att människors hjärtan faktiskt kan brista, dessa små som är födda med en USB-kabel istället för en navelsträng?
De som - ve och fasa - ska säkra pensionerna för mig och mina poststenåldersgelikar som fortfarande känner oss som tonåringar. Lite plufsigare och stelare tonåringar må hända.

Idag skulle man väl snarare säga:
Om ditt hjärta mot förmodan brister, skit då fett i Karlssons klister!
Ät choklad så blir du tjock och glad!
Men gör det i smyg, annars kommer Anna Skipper.

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha =) Där satt den =)

Anonym sa...

personligen är jag skit skraj för anna skipper, hon skulle förbjuda alla mina lattes, no can do!

Anonym sa...

Jag känner igen barnaramsorna och alla barnarimmen
Och minns att Karsons klister skulle vara bäst bland limmen
Men i dag det sägs i doktor Dahlqvists blogg: ”Ät ister.
för det är bättre än margarinbolagens klister”.
Ja, tiderna ändras med alla sina nipper
Men vem tusan är Anna Skipper ?
Övar nu på julklappsrim,
kommer bara på – lim –
Men att få önska dej GOD JUL
Det var riktigt kul !!!

Maria sa...

Vilken fena på rim du är Wassen! Och Anna Skipper är det blonda bombnedslaget som jagar livet ur fetknoppar i TV3.

Och GOD JUL till dig med!

Maria