tisdag 20 januari 2009

Gråta eller skratta

En bra start på det nya året brukar sällan innefatta korrespondens med CSN, så ej heller detta år. Med den skillnaden att nu har de överskridit alla gränser för vad som kan anses som rimligt agerande av svensk myndighet. Och det är svårt att veta om man ska gråta eller skratta. Men faktum är att det har blivit så absurt att det inte längre känns verkligt.

Förra året redovisade jag min ekonomiska situation, ner på kronan, för CSN, jag bad om uppskov med återbetalning eftersom min inkomst gjorde att jag levde precis på gränsen för existensminimum. Ingen nåd stod att få och inbetalningsavierna fortsatte strömma in under året, trots att jag inte kunde betala dem. Likaså redovisade jag inkomster och utgifter till Kronofogdemyndigheten efter att CSN skickat mitt ärende dit.

För några dagar sedan kom årsbeskedet för 2008 från CSN. Där ser man hur stor skulden är (den växer varje år) och vad jag ska betala i år. Och detta år anser CSN att jag ska betala 38.297 kr. Det vill säga ca 3.200 kr/månad. På en inkomst som förra året var 7.800 och i år är 8.100 kr/mån.

Så när lånet och hyran är betald har jag 1.050 kr/mån till fackavgift, telefon, hemförsäkring, el, läkarkostnader, läkemedel och mat.

Slå det om ni kan!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Maria !

Du har det inte lätt med CSN, kanske kronofogden är mer förstående ? Det är bra att du själv tagit kontakt även med honom. Jag hade många kontakter med honom under de år som jag drev en egen firma, och "min" kronofogde kunde man faktiskt prata med.
Jag vet inte om det kan ge dej någon tröst, men min månadsinkomst är t.o.m. nån 50-lapp mindre än din. Fast då har jag inga skulder hos CSN, men där jag bor finns inga allmänna kommunikationer så jag är tvungen att ha en egen gammal bil i stället ;-).

Maria sa...

Nej fy katten... CSN har jag fått för mina synder! Och nej, det är ingen tröst att andra har det lika jävligt eller ännu värre - bara att beklaga, men också ett bevis på att det finns annat som håller en vid liv. :-)
Och bil är ingen höjdare att behöva idag, fy tusan! Därför ska man bo i Skåne, här finns strålande kollektivtrafik. ;-)

Anonym sa...

Förstår mig inte på CSN... Du borde ju ha rätt till nedsättning! Max 5% av din årsinkomst är vad de har rätt att kräva av dig.
/En som kommer att vara skyldig CSN pengar resten av livet

Maria sa...

Med nedsättning ville de ändå ha ungefär 10% av min inkomst förra året. När jag började ta lån låg maxgränsen för vad de kunde begära in på 4%, nu verkar det inte finnas någon alls.

Och har man inte fått något jobb trots studier så kan man inte annat än le åt eländet.

Rickard sa...

Enligt http://www.csn.se/aterbetalning/nedsattning/inkomst ska årsbeloppet kunna sättas ned till 4%, 5% eller 7% av din inkomst beroende på typ av lån och din ålder. Detta måste du dock ansöka om - jag antar att beskedet du fick från CSN var utan nedsättning. Det vore intressant att höra hur de kommit fram till 10% av din inkomst tidigare. Förstår du hur de räknat? Du kanske räknar med nettoinkomst medan reglerna gäller bruttoinkomst?