söndag 15 februari 2009

Starta eget

Bland det första som alliansen gjorde när de kom till makten var att frysa starta eget-bidraget. Bidraget innebar tidigare att man fick samma ersättning som sin a-kassa under sex månader vid företagsstart. Efter de sex månadernas slut fanns ingen möjlighet att stämpla på deltid och klarade man sig inte på vad företaget drog in så fick man avregistrera för att kunna stämpla igen. I de flesta branscher är dock sex månader en alldeles för kort tid för att få snurr på en verksamhet så pass att man klarar sin försörjning på den.
Under styret av den (påstått) företagsvänliga alliansen gjordes starta eget-bidraget om och innebär nu fyra månader med bidrag motsvarande a-kasseersättning.

Om många har svårt att få lönsamhet på sex månader så lär ännu fler ha svårigheter att få det på fyra. Att starta företag är ofta en kostsam historia, och för den som gör det på lånade medel och inte med sparat kapital kan det bli en dyrköpt erfarenhet.

Så frågan jag ställer mig är, är det rimligt att tro att någon ska kunna få lönsamhet i ett företag under fyra ynka månader? Och vore det i så fall inte bättre att ge bidraget till färre nyföretagare men under längre tid, så att de som startade hade en rimlig chans att överleva också efter bidragets slut? Som det är nu (men också då det var på sex månader) så fungerar starta eget-bidraget ungefär lika bra i avseendet hållbar försörjningsutveckling som när biståndsorganisationer släpper säckar med ris över fattiga områden i Afrika. Det är med andra ord en akut åtgärd utan några som helst utsikter att fungera i längden.

Jag har själv en gång i tiden startat ett företag och fick släpa på de skulderna ett bra tag. Men jag skulle inte dra mig för att göra det igen, om jag bara hade egen finansiering. Och faktum är att jag hellre skulle starta företaget vid sidan av ett deltidsarbete utan bidrag, och på så sätt inte behöva avregistrera företaget efter fyra månader för att man inte kan ta ut en heltidslön.

Alliansen hade säkert alla ambitioner att göra detta bidrag bättre och mer gynnsamt för företagandet, men det som redan innan var något av en falsk trygghet blev till ett dåligt skämt. Som så många andra av de grödor som skördats i alliansens hetsodlade sådd...

Under de fem år jag bott i min lilla stad i den expansiva Öresundsregionen har säkert ett drygt tjugotal små enmansföretag i form av butiker blommat upp för att efter sex månader tvingas slå igen. Jag antar att många av dessa har fått starta eget-bidrag och kanske hade några affärsidéer klarat sig om de hade fått lite mer tid på sig, samtidigt som andra var dömda att misslyckas.

Ett bidrag under fyra månader kan kanske vara relevant om man planerar att starta korvförsäljning med låda på magen, men i de flesta andra fall torde det vara att kasta pengar i sjön. Så som det kortsiktiga tänkandet ofta innebär. Det måste finnas bättre sätt att gynna småföretagandet i det här landet, till exempel genom moms- eller skattelättnader under ett eller ett par uppstartsår eller varför inte förmånliga nystartslån.

Läs mer om:



5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !

Du har rätt inställning till "Alliansen" och dess vapendragare.

Men vad gäller ditt eget liv så måste du nog anpassa det efter verkligheten. Och verkligheten är rå och kall. Är man fattig och vill följa sin uppfostrade moral så är man rökt !
Om man har en bra idé till eget företagande så är det bara att starta i "lönndom" och leva på de ev. bidrag man har redan innan. Går det bra kan man ju övergå till öppen verksamhet. Men låna aldrig pengar !
Men det är inte lätt att göra våld på sin natur. Jag vet (?)

("Bror Duktig" alias Wassen) ;-)

Anonym sa...

Jag har precis som du drabbats av Fks läkare som har bedömt att jag inte är berättigad sjukskrivning. Maila mig om du vill så kan vi prata. Nu är jag så less på detta så jag vill AGERA NU. Gå till tidning osv..
cesar28@hotmail.com

Maria sa...

Så du menar att en fattig stackare inte har råd att hålla sig med heder och moral? Om detta dilemma kan man läsa i min roman. Innan man lägger sin röst på den i Bok-SM.
;-)

Tommy Nilsson sa...

Jag tycker tvärt om varför skall staten subventionera företag, antingen har man bärkraft eller så har man inte.
Ytterst få har en ide som går ut på något unikt, att för staten betala för att kunna konkurrera ut befintlig verksamhet med bidrag det är fel, så jag tycker det är ett bra steg i rätt riktning.

Nu hoppas jag bara att de ska göra det billigare att starta AB, så att fler kan starta bolag baserade på it och lösningar som inte nödvändigtvis behöver stort kapital, men som tack vare möjligheten att stå ansvarsfri ifall det går åt skogen kan skapa enormt många fler företagare.

Anonym sa...

men skit i allt negativt! vad vinner du på att fokusera på saker du tyckt gått fel? var utbildningen värdelös? lärde du dig inget? tänk på det positiva, tänk framåt och hitta på nya mål och nya roliga saker du vill göra i livet. du kan bli vad du vill! läs boken "the secret" den är fantastisk! kom ihåg att det inte är staten som blir lessen av att du är arg och lessen. det är bara du och dina närmsta som lider av att du väljer att vara arg och ledsen. jag tror du är värd ett gladare liv än så.

lycka till!