söndag 3 maj 2009

Plötsligt händer det

Jag har fått jobb!
Inte för alltid, inte på heltid, men ett jobb för något jag är utbildad till.
Kors i taket, prisa gudarna!

Jag har inte skickat någon ansökan och inte visat några examensbevis eller meriter. Det gick den vägen som två tredjedelar av alla jobb sägs tillsättas - via kontakter och att få in en fot och visa vad man kan.

I höstas fick jag genom en väninna ett uppdrag att hålla en kursdag. Stället jag undervisade på frågade sedan om de fick anlita mig som frilansare vid behov. När sedan en plats blir ledig frågade de alltså om jag är intresserad av ett vikariat. Och givetvis var jag det.

Men det är inte utan att det känns som om det är bortkastad möda att lägga ner tid och energi på ett frenetiskt jobbsökande när man saknar formell erfarenhet inom en bransch. Personligen hade jag gärna gått ut på arbetspraktik redan i början av min arbetslöshet, just för att skapa kontakter och få in den berömda foten någonstans. Men möjligheten till praktik har varit förbehållen dem som är inskrivna i jobb- och utvecklingsgarantin - det vill säga dem som har slut på stämplingsdagar. Min erfarenhet av praktik inom JOB(tidigare aktivitetsgarantin)är att det knappast handlar om att skapa kontakter och få erfarenhet utan om gratis arbetskraft.



Läs mer om:



10 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS.

Maria sa...

TACK!!

:-)

Wassen sa...

Hej Maria !

Jag blev så glad för ditt vikariat att jag glömde tandvärken som väckt mej !

Men ta det varligt och visa inte dina sämre sidor förrän du är etablerad ;-)

Väntar på fortsättning och håller tummarna för dej !

Gustaf Pak sa...

Vad bra! Grattis.

MVH Gustaf Pak

Anonym sa...

Grattis till jobbet och ja du den vägen till jobb du beskriver är alltid den säkraste oavsett alla jobbgarantier, A-kssor och amsutbildningar.

Maria sa...

Tack Wassen! :-)
Nä, jag ska hålla på mina sanna dygder ett tag! ;-) Gudskelov tror jag att jag kommer slippa några moraliska dilemman i mitt värv. Inte dåligt i dagens läge.

Bit en hel vitlöksklyfta över den onda tanden och gå med den en halv dag eller så! Om du orkar...

Tack också Gustaf och Anonym! Och ja, visst är det kontakter och kontakter som gäller. Därför borde man helt säkert anpassa sitt sökande etfr det.

Den tjocke konsulten sa...

Kontakter är viktigast för jobb inom sektorer som inte kräver någon utbildning eller där det finns ett överutbud av utbildat folk (journalist och informatör är bra exempel)

Inom sektorer där arbetsmarknaden är i balans eller där det råder underskott på utbildat folk (högskole- eller civilingenjör är bra exempel) kommer du långt om du är en någorlunda vettig person med vettiga betyg.

Grattis till jobbet!

Maria sa...

Konsulten: Det låter rimligt det du säger. Därför bör man skapa ett annat kontaktfundament för studenter, gamla som unga.

Den tjocke konsulten sa...

Kontaktfundament? Nja blivande studenter får nog välja områden där det finns behov av folk i större utsträckning, jag tror inte det är en slump att bristerna finns där utblidningarna är långa och kräver stor arbetsinsats för att ta sig igenom!

Maria sa...

Ja där satte du allt fingret på ett ord som jag drog till med i brist på annat och som jag samtidigt tänkte att det där var allt ett riktigt svammelord det.

Men när man har levt med en kokt hjärna i några år lär man sig att acceptera att det ibland är tomt där det en gång var fullt, om jag säger så. ;-)

Jag håller med dig om att man som student har ett ansvar för att läsa till något som kan generera försörjning, om man nu inte har det fixat. Men det händer också att marknaden svänger så snabbt att man börjar på en utbildning som mer eller mindre garanterar jobb, bara för att stå där vid examen och det visar sig att man inte längre behövs. Min bransch är ett exempel, systemvetarna hade det likadant under en tid.

Och det du säger är en sanning med modifikation, för det har varit extrem brist på tex elektriker.