måndag 3 november 2008

Kvinna sköt sig i Försäkringskassans väntrum

En 47-årig kvinna från Malmö tog i förmiddags sitt liv på Försäkringskassans kontor under dramatiska former. Kvinnan ville träffa en handläggare på Försäkringskassan men hänvisades istället till Försäkringskassans hemsida eftersom handläggarna inte längre har någon kontakt med försäkringstagarna.
- Hon började gråta och satte sig ner på en stol samtidigt som hon plockade upp ett brev ur fickan med ena haden och en pistol med den andra, berättar en av dem som blev vittne till händelsen. "Jag orkar inte mer nu" sa hon och satte pistolen mot huvudet, tinningen. Det var fruktansvärt otäckt men allt gick så fort, säger den skakade besökaren på Försäkringskassan.

Försäkringskassan avstår i nuläget att kommentera händelsen men kontoret stängde för dagen. Av de fyra som blev vittnen till händelsen är två anställda på Försäkringskassan, men inte heller dessa har velat kommentera det inträffade.

- De vittnesmål vi har är alla eniga och det råder inget tvivel om att inget brott har begåtts, det är ett självmord, även om det var ett ovanligt dramatiskt sådant, säger Lars Stenberg på Polisen.

Vapnet som kvinnan använde för att ta sitt liv tillhörde hennes före detta sambo som tävlar i pistolskytte och har licens för handeldvapen.

Brevet som kvinnan höll i handen publiceras här i sin helhet och Annika heter egentligen något annat:

I flera år har jag kämpat med att få tillvaron att gå ihop, trots sjukdomar, arbetslöshet och dödsfall i familjen. Jag kan inte längre räkna gångerna jag mått så dåligt att jag inte ens orkat gå till en läkare för att tigga och be om en sjukskrivning. In i det längsta har jag försökt hålla ihop det som återstått av mig själv och mitt liv, men nu går det inte längre.

Jag blev sjukskriven av en läkare för att jag har så ont i min höft att jag inte längre orkar gå. Depressionen jag haft under flera år har inte gjort saken bättre, tvärtom är det som att bli överkörd av en ångvält vid varje liten motgång.

Min ekonomi har länge varit dålig som följd av arbetslöshet och trots alla hundratals jobb jag sökt har jag inte fått ett enda. Innan sänkningen av a-kassan lyckades jag hålla mig flytande, men när Alliansen sänkte den blev det omöjligt.

Efter att ha varit utan inkomst i två månader fick jag igår äntligen beskedet av Försäkringskassan. Jag hade inte rätt till sjukpenning. Min värld har för länge sedan rasat samman och jag är inte bara dömd till ett liv i "utanförskapet", jag blir förmodligen utslängd ur min lägenhet när som helst. Jag som aldrig ens varit sen med en räkning innan Alliansen buttade mig ut för ättestupan.

Men nu orkar jag inte mer. Nu ger jag upp, striden är över.

Annika


Läs mer om:










Ja, detta är som ni kanske förstår en påhittad händelse. Men bara för att den är påhittad är den långt ifrån osannolik. Frågan är bara - vem har ansvar att förhindra att det sker?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vem som har ansvar för det som sker på FK och a-kassan behöver vi inte ens fundera på. Som sagt, det enda som hjälper är förmodligen allvarlig sjukdom i alliansen. Ibland måste människor själva uppleva det för att förstå.

Anonym sa...

Hej igen !

AJ, aj, där lurade du mej ! Jag trodde historien var sann. Men det är konstigt att det inte redan har hänt, många måste ju vara förtvivlade.
Jag träffade häromdagen en man som gått två månader utan att få några pengar från sjukkassan, och utan att veta om han kommer att få några heller.
Om en vanlig arbetsgivare skulle bete sig så och ej betala ut löner på flera månader hade hans företag redan blivit försatt i konkurs.
Men försäkringskassan (som väl måste ses som de sjukas löneutbetalare) kan göra så utan påföljd är mycket märkligt !
Att "sjuka kassan" dessutom är regeringens förlängda arm gör det ändå skamligare.

Håll indignationens fana högt!
MVH Wss

Maria sa...

Maria-
Jag undrar om det ens hjälper med att dessa människor själva drabbas av sjukdom, med tanke på det oändliga skyddsnät de har. Det är en sak att vara sjuk och rik och en helt annan att vara sjuk och utfattig. Empati är ju inget som brukar följa med politiska ämbeten heller dessvärre.

Och det var bra att du gick på den Wassen. :-) För det KUNDE ha varit sant, och det kan bli det.
Visst är det så, ingen arbetsgivare i vårt land skulle komma undan med att inte betala ut lön på flera månader, särskilt inte som man kostade på en reklamkampanj för 15 miljoner istället för att ta in fler människor som kunde hjälpa till att snabba på folks ärenden.

Och ja, det här landet bli mer och mer ruttet för var dag som går och så länge jag står på benen kommer hålla denna fana.

Lev väl! Om ni kan...