onsdag 4 mars 2009

David mot Goliat - rond 1

Så har jag lärt mig innebörden av begreppet Förlikning. Den skiljer sig åt beroende på om du är rik eller fattig. Naturligtvis. Allt skiljer sig åt beroende på om man är rik eller fattig.

Är du rik och inte vill gå med på den kompromiss som erbjuds kan du alltid anlita en jurist. Ju mer pengar du kan spendera desto vassare jurist får du antagligen. Är du å andra sidan fattig är alternativen inte fullt så hoppingivande.

Om man som jag avböjer förlikningen väntar en huvudförhandling. Där bör man ha ett juridiskt ombud med sig. Eftersom det för mig handlar om den pluttiga summan om knappa 4.000 kronor så vill inte hemförsäkringen gå in med rättsskydd. Förlorar jag målet ska jag betala de kostnader som motparten haft.

Så vad har man att välja på egentligen? Acceptera förlikning eller riskera att få ännu mer att betala?

Trots att det blir mycket svårt, för att inte säga omöjligt, för mig att bevisa att CSN har gett mig felaktiga upplysningar valde jag att inte gå med på förlikning. Den bestod i ett löfte om att avskriva 600 kr och delbetalning av resten av beloppet.

Om jag hade gått med på det hade jag förmodligen kommit billigare undan, men samtidigt hade jag skrivit under på att det är helt okej för myndigheter att ge ett besked i sina skriftliga villkor och ett annat via sina tjänstemän.

En myndighet som ger felaktig information borde väl ändå ha något litet ansvar? Och är man inte beredd att ta det ansvaret vore det enda rimliga att från deras sida hänvisa till skriftliga villkor när folk ringer och frågar. På sätt skulle både studenter och tjänstemän skyddas.


Läs mer om:



7 kommentarer:

Anonym sa...

Du får ett erbjudande att skriva av 600 kronor och delbetala resten trots att du inte har något som helst bevis mot CSN och du tackar nej av principipskäl?! Har du råd med sådant? Var glad att du bor i ett land där sådan idioti tillåts.
"Allt skiljer sig åt beroende på om man är rik eller fattig." Vilket hopplöst syn på livet!

Anonym sa...

Tufft av dig att våga stå upp emot CSN! Vet inte om jag själv hade haft modet att göra samma sak. Min egen strategi är lite fegare. Skulder skrivs ju av vid 67 års ålder eller om man skulle avlida innan dess. Med den "inkomst" jag har idag har jag rätt till nedsättning. I framtiden kan jag bli helt utan inkomst, då familjen som helhet ligger över socialbidragsnormen, och därför lär jag varje år ha rätt till nedsättning = lånet kommer aldrig att bli slutbetalt. Hatar att ligga familjen till last då min egen ekonomi inte räcker till, men glädjer mig åt att CSN får sin beskärda del av vad de har åsamkat mig genom sin kallhamrade byråkrati när jag behövde deras förståelse. Som jag mår nu vete katten om jag har en chans att komma i närheten av pensionsåldern ens, då kan jag ju alltid räcka lång näsa åt de från himlen (eller var jag nu hamnar). Måste bara tillägga att jag i vanliga fall är mycket mån om att göra mig skuldfri, men så som CSN har behandlat mig har jag inga som helst samvetskval.

Anonym sa...

Vilken idiot du verkar vara Anonym 2. Du får ett lån av staten til låg ränta och när du anser att inte myndigheten som förvaltar lånet "förstår" dig har du ingen skyldighet att betala. Bara i sverige får man höra sådant skit. Skärp dig och säg ja till livet.

Maria sa...

Bäste Anonym 1,

Det verkar som om det är samme Anonym som troget replikerar på det jag skriver och som alltid har något negativt att komma med. Du får naturligtvis tycka vad du vill om det jag skriver, men det är också upp till mig att tycka vad jag vill i mina svar. Om det är en slump eller inte att dina kommentarer dök upp i samband med mina inlägg om pedofiler kan jag bara spekulera i.

Hur som helst är jag trött på dina kommentarer och tänker fortsättningsvis inte svara på dem. Jag har haft nog med skit i livet de senaste åren och har inte lust att ägna tid eller energi på sådana som du. Du tillhör kategorin energitjuvar som jag inte längre har råd att omge mig med.

Jag föreslår också att du söker dig till någon blogg där du faktiskt uppskattar det som skrivs.

Du uppmanar andra att "säga ja till livet" och vad du menar med det kan man sannerligen undra - du behöver dock inte svara!

Maria sa...

Anonym 2:

Tufft eller dumdristigt kan man helt säkert ifrågasätta. Mina chanser att komma någonstans med detta är minimala.

Du har greppat det som inte Anonym 1 har fattat, att det inte handlar om ovilja att betala lån man tagit utan snarare om hur CSN som myndighet agerar och hur de tycks komma undan med vad som helst.

Men om vår sittande regering får fortsätta en period till så ska du se att vi för att spara lite klirr till statskassan blir kastade på fattighuset eller möjligen avrättade. Förlusten som drabbar CSN kan ju kvittas mot vinsten som försäkringssystemt gör.

Anonym sa...

Oj då. Blev det för mycket att någon inte håller med dig när du lägger ut ditt liv på internet för alla att kommentera. Kalla mig för pedofil för att jag inte förstår dig och det du skriver? Om du tycker att det känns moget så får du väl göra det. Men jag förvånas inte. Det är svårt för sådana som du att föreställa sig att de kanske inte har rätt.

Anonym sa...

Men en sak har du rätt i. Jag ska inte störa din blogg med kommentarer om dina inlägg som inte visar fullt förståelse för dig och din kamp. Jag kan förstå att man vill ha tryggheten av likasinnade när man berättar allt offentligt.