söndag 15 mars 2009

Prata lön

Apropå det där med pengar så har jag alltid fascinerats av hur så många har svårt att tala om vad de har i lön. På en direkt fråga skruvar de flesta besvärat på sig. I alla fall de som tjänar mycket. Är det av skam? Av hänsyn, för att inte väcka anstöt bland oss sämre lottade? Eller känner man sig inte värd pengarna?

Eftersom jag är lyckligt befriad från avundsjuka på annat än vackra skor frågar jag aldrig av missunnsamhet. Jag tycker det är intressant att skapa sig en bild av hur lönerna ser ut inom olika branscher, olika åldrar osv. Är det enbart arbetet som utförs som värderas eller är det dessutom människan bakom det, till exempel?

Om man som exempel tar en statlig VD:s lön och jämför den med en busschaufförs:
VD:n tjänar 900 000 kr/mån och busschauffören 18 000 kr/mån. Det gör att VD:n behöver arbeta i drygt 3 timmar för att få ihop busschaufförens månadslön. Busschaufförer har ansvar för många människor, kör ofta i stressiga miljöer, kör i vissa städer med bussar som är färdiga för skroten (Malmö t.ex), utsätts ofta för hot och ibland våld och ska samtidigt ge ett trevligt bemötande till sina passagerare. Ändå är det inte värt mer en knapp förmiddag av en VD-lön.

I dessa sammanhang pratas ofta om att det är missunnsamhet och avund som ligger till grund för att så höga löner väcker anstöt bland folk. Men det är en grov förenkling anser jag. Det väcker anstöt för att det är en orimlig skillnad på lönen i förhållande till arbetsinsaten och vidföljande faktiska risker.

De ständigt upprepade argumenten från dessa chefer är ju att de ligger lågt i lön i internationell jämförelse. Men varför inte låta dem söka sig till dessa grönare marker då, för hur många kompetenta och engagerade människor skulle man inte få ihop för de pengarna? För 900 000 i månaden kan man få 25 personer med en lön på 35 000 kr/mån. Anser man att det är för lite lön för positionen kan man ju dela den på 10 pers som får 90 000 kr/mån istället.
90 000 kr är ändå fem månadslöner för en busschaufför.

En månads arbete för 900 000 är sju och ett halvt år i a-kassa för min del.
Busschauffören får arbeta i fyra år och en månad för att få ihop till VD:ns månadslön.

Men med inte bara ett land utan en hel värld full av kompetenta VD:ar som enligt dem själva är värda sina astronomiska löner och fallskärmar - hur i hela friden kan så många företag gå på röven??


Läs mer om:






5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !

En applåd för ditt samhällspatos !
Jag delar din uppfattning till 100%
År engagerad i Socialdemokraterna som gräsrotspolitiker och har själv under åratal skrivit motioner både till deras rikskongresser och våra egna distriktskongresser, men fått dåligt gehör om de handlat om att utjämna löneklyftorna. Om man vill vara elak kan man tolka det som att topparna är rädd om sina egna lönesummor. men som gräsrot ska man väl kanske vara nöjd om man kan irritera som en näsvis/envis mygga ;-).

Tappa aldrig stinget, Maria !

Maria sa...

Tack Wassen!

Den som har beskyllt mig för att vilja omge mig med medlöpare och ja-sägare enbart får naturligtvis vatten på sin kvarn när jag tackar dig för dina värmande ord. Men som så mycket annat nuförtiden skiter jag i det. Låt dem hålla på...

Jag hoppas att jag aldrig tappar stinget. Med tanke på allt elände mitt liv har fyllts av det senaste decenniet så borde jag kanske redan ha gjort det.

Men kanske har detta elände gjort mig mer ödmjuk inför livet, och därmed mer tacksam för uppmuntrande kommentarer och välvilja som riktas mot mig.

Tack!

/Maria

Anonym sa...

Grym blogg kommer garanterat att läsa den varje dag

Maria sa...

Tack, Agge!
Jag suger i mig din vänlighet och undrar stilla hur jag ska kunna leva upp till det där...

*svälj*

Johanna sa...

Hej!
Hittade till din blogg och märker att du inte verkar skriva mer här men du kanske ändå ser att du fått en kommentar...
Jag skulle inte klassificera mig som rik heller, lever på CSN vilket inte är mycket trots att moderaterna var snälla och höjde summan lite.
Tycker att du har helt fel, du klagar på att busschauffören har mycket ansvar men nämner inget om att vara VD. Vilket ansvar har inte dessa? De har bland annat ansvar för väldigt många personers jobb men även ansvar för alla andra intressenter som ett företag har. Dessa har förmodligen slitit igenom en hård utbildning och har nog inte direkt något lätt jobb. En VD jobbar INTE 40 timmar i veckan utan så mycket som behövs. Busschauffören kan lugnt gå hem efter att ha jobbat sina timmar, han kan då glömma jobbet och ha en familj och fritid. Lite svårare för en VD, speciellt i finanskris. Hade jag själv varit VD hade jag nog hoppat av om jag inte fick min årliga bonus för att muta familjen med då detta är enda sättet att få någon att gilla dig, du är ju aldrig hemma! Tänk igen och tänk om, alla klarar inte det ansvar och den press du har när du är VD. Och nej, det fungerar inte att ha 35 st VD:ar med 25000 i månadslön, då hade vi blivit fattiga här i Sverige...