måndag 25 augusti 2008

Den ofullkomliga människan

Ja... då får vi se vad jag ska hitta på att besvära folk med i dag då! För att citera en läsare.

Att ha dagstidning är en märklig upplevelse. Och trots att jag är så kallad medievetare är det inget jag egentligen längtar efter när jag ingen har. Jag drabbas av mediestress mest tycker jag. Och eftersom jag avskyr papper som ligger och dräller i mitt hem så tycker jag inte att jag gör annat än rantar ner till tidningsåtervinningens låda med mina kasserade nyheter. Varje gång gör sig dessutom livets och mediernas förgänglighet påminda på ett lagom vemodigt plan.

Men tidningar har ju en spännande uppgift och det är ju att spegla vår värld. Eller åtminstone vår värld så som den ter sig för somliga. Pradoxen blir väl ännu tydligare med tanke på att just jag har fått vår borgerligaste tidning i mina händer. Men, beggars can´t be choosers, som bekant.

Att gossebarn inte upptas i en religiös gemenskap såvida de inte modifieras och bättras på är ju ett tecken på att människan inte duger riktigt som hon är. Kanske är hon i grunden ganska bra, men inte bra nog för att inte kunna optimeras.

Temat var det samma i dagens SvD. Den nesligt ofullkomliga och ständigt förbätterliga människan som inte riktigt håller måttet.

I en av landets största morgontidningar fann man denna dag en 24-sidig annonsbilaga om estetisk kirurgi. Bröst, hakor, magar, rynkor, you name it - det finns inte ett problem som inte kan lösas med skalpell eller botox. Bilderna på de potentiella kunderna är kvinnor, med ett undantag för hårkirurgi där en man figurerar. Bilderna på de som håller i skalpellerna och således kammar in kosingen är män.

Män som leker med dockor, tänker jag. Som skulpterar fram sina idealbilder av hur en kvinna borde se ut.
Och inte är väl det bättre än att skära bort delar av könet på ett spädbarn?
Svaret beror väl på vem man frågar. Men dessa kvinnor får väl i varje fall förmodas använda sin egen fria vilja i valet att låta sig skulpteras av en skalpell.

Själv ska jag, på grund av fattigdom, ringa till tandläkaren i morgon och avboka tiden som de haft vänligheten att ge mig.
Olika falla ödets lotter.

*



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Maria !

Nu har jag läst dina bloggar en bit bakåt igen, och du skriver så kloka saker så ! Jag håller med om nästan allt ;-).
Ha en bra dag, trots en fattig tillvaro. Ett tröstens ord kan vara: Det är svårare för en rik att komma in i himlen, än det är för en kamel att komma igenom nålsögat

MVH Wassen

Sara Ödmark sa...

Papperstidningen är snart utdöd. I alla fall nyhetsvarianten.

Maria sa...

Jag bockar och bugar och tackar allra ödmjukast, Wassen! Önskar också dig en hel hoper bra dagar!
Och du gav mig just en idé, om en liten skrift med tröstens ord till fattiga. :-)

/Maria

Och Saom - att tidningen, och inte minst boken kommer dö ut har man sagt länge. Kanhända kommer det att ske när de små glyttar som föds idag och som haft en USB-kabel istället för navelsträng och en Ipod istället för moderkaka har vuxit upp.
Men säkert kommer det då en retrotrend som gör att papperstidningar blir det hippaste en människa kan äga och de kommer betala hundratusentals kronor för ett exemplar av en Nya Wermlandstidningen från 2008.

;-)