lördag 23 augusti 2008

Gemenskap genom stympning

För ungefär en vecka sedan kunde man läsa, HÄR!, om omskärelsen av nyfödda pojkar när kolumnisten Cordelia Edvardson tog detta i försvar och menade att det inte var värre än att upptas i den kristna gemenskapen genom dopet.

I dag går samma kolumnist ut och försvarar sin artikel, HÄR!, efter att ha fått mothugg från en judisk man som ångrat att han låtit omskära sina pojkar .

Cordelia Edvardson verkar tro att enbart män har reagerat på hennes artikel och raljerar lite över att det skulle röra sig om "kastrationsångest".

Men nej, Cordelia Edvardson, det är inte bara män som reagerat på din artikel. Att rättfärdiga stympningen av spädbarn med att de ska upptas i en religiös gemenskap håller inte i en upplyst nation år 2008. Denna kroppsstympning är något som strider mot alla människors rätt att själva bestämma över sin kropp.

Och vad är det egentligen för gemenskap som inte accepterar människor, inte ens spädbarn, som de är?

Att frånta barnet rätten att bestämma över sin kropp är barbari och inget annat. Och att jämföra omskärelsens ingrepp med det kristna dopet är löjeväckande.

Den svenska synen på värnandet om barns rättigheter ter sig i denna fråga flatare än lovligt. En lärare i svenska skolor har inte längre auktoritet att säga till en stökig tonåring, medan en förälder har all rätt att stympa sitt spädbarn?

Det är sannerligen synd om människorna, i detta land av tandlösa terriers.

*



12 kommentarer:

Anonym sa...

Ett bra inlägg, jag tackar för givande läsning. Även om jag så klart blir lite upprörd. Världen tycks ibland vara överbefolkad av idioter...

Ha en bra dag!

Anonym sa...

De menar man får inte vaccinera sina barn tills de fyller arton år då de kan bestämma själva?
Omskärelse är lika med som vaccinering!
Uppgradera dina kunskap så kommer du att få jobb!
besvära inte folk med dina löjliga på hitt!

Maria sa...

Tack, Petra! Och när man talar om trollen...

Bäste Anonym,

1. Vaccination är väl ändå inte riktigt att jämföra med att skära bort kroppsdelar, även om man kan ifrågasätta vaccinationens förtjänster kontra dess risker. Eller viken slags vaccination har du erfarenhet av?

2. Om jag så "uppgraderar" min kunskap inom könsstympning aldrig så mycket så betvivlar jag att det kommer att leda till ett arbete för min del.

3. Jag kan bara säga att om mina åsikter i denna fråga besvärar dig står det dig fritt att låta bli att ta del av dem. Vi har fortfarande något som kallas yttrandefrihet i detta land.

Sarah sa...

till anonym sa....
mycket intressant jämförelse.. vaccination och omskärelse..hmmmm....

Vaccination ges för att i de flesta fall skydda barnen mot många av vår världs sjukdomar, som i sin tur kan skapa väldigt mycket skada längre fram i livet.
Samtidigt så är jag rädd för att i några fall av alla de vaccinationer som ges till småbarn inte riktigt informeras nog så ingående om riskerna i sig med själva vaccinationen.


Omskärelse är en ren religös akt som inte bara görs allt för ofta utan bedövning och med allt för gamla/återanvända kirurgiska verktyg utan också av outbildade personer.
Jag skulle vilja poängtera här att Judendomen inte är den enda religion som använder sig av omskärelse.......

Som förälder till en son så kan jag naturligtvis säga att tanken har dykt upp många gånger under uppväxten om en omskärelse hade varit en "smart" val för min son. Vad är så grunden till mina tankar? Jo, helt hygieniska och vilka problem det faktiskt kan bli av att låta förhuden vara kvar... Förhuden kan i många fall bli för trång och skapa fruktansvärda smärtor och plågsamma övningar för att få den till att utvidga sig...

Jag har också haft en pojkvän som valde att göra en omskärelse i vuxen ålder..... efter att ha sett hans otroliga smärta efter att ha gjort detta under narkos så blev jag glad för att inte fullfölja mina tankar... Detta är inget val som behövs tas eller genomföras under ett barns första dagar i livet och kan utan tvivel överlåtas till dess att barnet har uppnått en ålder att själv ta beslut om en omskärelse eller ej.

Men jag kan förstå att många människor lever i en mellanzon när det kommer till omskärelse, och jag kan utan tvekan fortsätta med en hel del både för och emot detta begrepp utan att själv ha möjlighet för att nysta upp detta till ett totalt enkelt svar på det.

MEN, att börja jämföra en omskärelse med beslut om vaccination anser jag vara mer än total okunskap, mer dumdristighet och ett behov att få göra sin röst hörd utan att ens ha något att argumentera med....

SEN, har jag något svårt att förstå detta påhopp när det kommer till att få ett jobb....
Utan att känna Maria personligen, mer än genom att läsa hennes blogg, så tycker jag att hennes situation mer än väl minner om andra människors situation som man kan läsa i andra media- Att även starta upp denna blogg anser jag väl också visar på en önskan att visa att man har så mycket mer att ge i samhället.

Så fortsätt Maria med ditt skrivande och dina påhitt....

Vad på hitt ska betyda kan jag bara hoppas att någon informerar mig om längre fram... Eller eventuellt bara en underbar särskrivning... :o)

Anonym sa...

anonym:
Du kan ju inte skilja mellan päron och äpplen och hänfaller åt personagrepp. tag dig samman och kom med ett vettigt argument FÖR stympning så ska du se att någon lyssnar!

Maria sa...

Tack Sarah, för ditt välformulerade inlägg! Min tro är att alla traditioner och kulturella riter mår bra av att emellanåt granskas och rannsakas. Så även de svenska. För lika lite som man kan avfärda allt gammalt som enbart dåligt, lika lite kan man omhulda allt gammalt som något heligt och höjt över all kritik och granskning.

Och Elisabeth, håller med dig! Bristen på argument gör en diskussion omöjlig.

isak sa...

Varje liv är som en bok. Några sätter exlibris i sina böcker.
G-ds exlibris i manliga judiska liv/böcker är omskärelse.
Ett med-lem-skap i G-ds bokklubb.

Anonym sa...

isak: problemet med religion har ju alltid varit den exklusivitet som den alltid lockar folk med. att vara en utvald. kan det blir finare?
Om Gud finns så tror jag inte att han sitter och stämplar folk. och hur går det till rent praktiskt när di omskurne ska till himmelen? är det liksom förhuden som tynger ner di otrogne, så att de inte kan flyga iväg? eller blir den avskurna förhuden någon sorts vingar av hud, som gör att man kan ta sig till himmelriket? och kvinnorna som aldrig haft någon förhud till att börja med?
och är det Gud himself som ber männen som står på rad att blotta blygden -och är gud isåfall i stånd (haha) att avgöra vilka som blivit medicinskt omskurna och vilka som toppat sig av ren religiositet?
jamen du hör. det är ju helt enkelt inte särskilt troligt att det är så.
om ens tro sitter i förhuden, då ska jag be att få bli en otrogen!

Anonym sa...

Problemet med många religionsfientliga svenskar idag är att om man kommer med kritik så skriker de Idiot, eller spelar offer för sexism.... Tolerans och acceptans innebär att leva olika och tillsammans.....Svensk syn på omskärelse är inte universell och religionsfrihet bör vara lika stark som yttrandefriheten.... (eller ska bara yttrandefriheten gälla vissa svenskar?)

Cordelia E försöker i sin krönika fördjupa den väldigt enkelspåriga debatt som lustigt nog kommer från en professor i filosofi.

Jag är själv omskuren (och jag lider inga stora sexuella trauman) ... Ytterst kan det handla om hur vi ser på våra liv som en gåva eller en rättighet!

Simon

Maria sa...

Simon:

Men religionsfrihet är väl ändå inte samma sak som att tillåtas göra vad som helst med spädbarns kroppar?
Omskärelse är väl ändå inte synonymt med yttrandefrihet?

Och har vi i detta land lagar om vad som får och inte får göras med barn och vuxna så borde väl ändå den lagen gälla framför en religiös ordning?

Och om man ska se livet som en gåva - är det då inte ännu större anledning att inte modifiera denna gåva och istället nöja sig med hur gåvan faktiskt är skapt?

Det är bra att du inte lider några sexuella trauman av din omskärelse - men det hör inte riktigt hit.

Om jag säger att slog ihjäl min gamla moster och att det inte gjorde något, för hon hade ändå ett så eländigt liv och ingen kommer direkt att sörja henne. Jag lider inte och moster lider inte - gör detta att min handling rättfärdigas?

Och ja, jag är religionskritisk, till alla former av religion. Än så länge är det en rättighet jag har.

Gud e galen sa...

Förhud är en underbar del som skyddar ollonet från massa hemskheter.
Skavsår, nötning, solbränna (gäller bara nudister), smärta mm.
Endast Masokister skär bort praktiska lustorgan.
Lubrikationen underlättar tack vare just förhuden.
Är man klumpig & kass i sängen då ska man va glad att man äger förhud för det skyddar tjejens vagina från uttorkning.
Ska vi i Sverige ta täten i sexuell frihet eller ska vi vänta på USA (omskärelseNORM) eller kanske Saudiarabien där 100% är skurna?

antijudekrigarn som hatar qfvinnor sa...

cornelia is jewish!!!
edvardsson häxan är judinna!
dessa e ofta lika extremt "Intellektuella" som de e torra mellan benen!