onsdag 27 augusti 2008

Korrigering

Jag ber att få korrigera - det var nämligen inte Sverigedemokraternas officiella partisida jag fann den statistiskt riktiga undersökningen på, utan tydligen på en av partiets medlemmars sidor.

Bloggen heter "Sverigedemokratiska bloggen Dragan med vänner".
Rätt ska väl vara rätt, någonstans i denna värld.

Därmed inte sagt att jag skulle vara någon helig Birgitta som håller mig för god för låga angrepp.

Om målet för angreppet befinner sig lågt, då torde bästa strategin vara att sikta lågt.

5 kommentarer:

Dragan Klaric sa...

Normalt brukar jag inte ge mig i debatt med människor som tror att de kan allt och vet allt! Men denna blogg är så löjlig så jag var tvungen att kommentera! Om bloggskribenten hävdar att jag skulle ha haft över 63 000 besökare som är Sverigedemokrater då vet bloggskribenten inte mycket om bloggande och om vad som sker i Sverige! Att jag kallar det en statistiskt korrekt röstning! har att göra med att man bara kan lämna en röst från samma dator eller IP. Om nu bloggskribenten vet vad IP är? Jag använder samma princip som alla de stora svenska tidningar när de har röstning! Hade sen bloggskribenten tagit sig tid att kolla när röstningen startade så hade hon sett att den startade den 4 juli 2008! Men om nu bloggskribenten är avundsjuk på mig för att jag har fler besökare än hon då är det bara patetiskt! I framtiden tycker jag att du ska inrikta dig på sånt som inte har att göra med politik och annat som du inte förstår dig på! Jag kommer inte ens att bemöda mig med att omnämna denna löjliga blogg på min blogg vill inte dra ned på min bloggs goda rykte!

Dragan Klaric
http://www.klaric.se/blogg/

Anonym sa...

Dragan: Det är intressant att du beskyller Maria för okunskap samtidigt som du själv skyltar med din i ditt inlägg. Vet du själv egentligen vad IP är och hur det fungerar? Hade du vetat det hade du erkänt att din undersökning inte på något sätt har något statistiskt värde. IP nummer går att ändra och manipulera - ibland väldigt enkelt och ibland är det lite svårare. Klart är i alla fall att om man hade velat lägga tid på att rösta flera gånger i din undersökning hade man kunnat göra det.

Det är även lustigt att du använder tidningarnas undersökningar som någon slags garanti för seriositet då dessa är minst lika lättmanipulerade som din.

Gör om - gör rätt, Dragan.

Anonym sa...

Tigerkex: Mig veterligen är en ip-spärr det mest effektiva sättet att sätta stopp för röstfusk.

Om man har en dynamisk ip-adress eller om man använder sig av en proxy eller annan Internetuppkoppling kan man förstås komma runt det, men ip-spärr är betydligt effektivare än exempelvis cookiespärr och session-id.

Sedan kan man förstås använda javaidentifikation för att upptäcka om besökaren använder proxy, men det är ganska overkill och fungerar inte alltid.

Mig veterligen använder ingen svensk tidning ip-spärrar i sina nätomröstningar. Frågan är väl om du vad du pratar om.

Anonym sa...

Tobias: Japp, IP spärr är det mest säkraste idag. Men precis som jag velat få fram och som du också utvecklar är det långt ifrån säkert och räcker således inte för att benämna en undersökning som "statiskt korrekt undersökning".

Med andra ord spelar ingen roll vilken typ av säkerhetstyp man väljer om undersökningen går att manipulera och det var i första hand det jag ville få fram. Dessutom måste man tänka på att manipulering inte nödvändigtvis behöver komma utifrån.

Kontentan blir att man ska passa sig för att hålla statistik som sann och då särskilt på internet.

Anonym sa...

"statiskt korrekt..." ska natuligtvis vara "statistisk korrekt..."