onsdag 8 april 2009

En jävlighet kommer sällan ensam

Det började med att jag fick rullgardinen i huvudet i morse, stressad och på språng mot bussen till tåget. Inte bara rullgardinen utan skruv, plugg och hela faderullan. Hålet är 3 meter upp. Där får man för att man inte nöjer sig med en lägenhet i ett betonggetto med högst 2 meter till taket utan nödvändigtvis ska bo i gamla hus med en halv löpbana upp till taket. Suck...

Sedan har det bara fortsatt.
Men jag blev inte överkörd av tåget.
Och jag bor i alla fall inte på en soptipp i Manilla.

Men jag har inte pengar på mitt mobilkort så att jag kan ringa och kolla meddelandet som min läkare just talade in när jag satt på en smockfull buss och inte hörde telefonen och eftersom det är ungefär lika svårt att få tala med en neurolog som det är att få kontakt med något som liknar gud lär det dröja till nästa gång.
Jag är i alla fall inte lam.
Än...

Och det är vår så det står härliga till i Skåneland.
Men jag är för trött när jag kommer hem för att ens ta mig utanför dörren och får sitta och se solne genom fönstren som jag hade ett helvete att få rena för inte alls länge sedan men som redan är skitiga.
Men snart är det ju mörkt och snart ringer klockan 5.40, och vem tänker på solne klockan fem och fyrtio...

Det kunde varit värre, med andra ord.
Men det kunde varit bättre med.
Nån jävla gång.

2 kommentarer:

Wassen sa...

Hej !

I dag har jag varit på en gratiskoncert med en kvinna som spelade gitarr och sjöng sånger av Joe Hill. Mycket bra tolkningar, Och lokalen var fylld till sista plats. Vem som betalade koncerten vet jag inte, men onekligen måste hon ha fått någon ersättning, ty hon hade åkt upp till Sundsvall ända från Göteborg.
Helt osökt kom jag då att tänka på dej, och svårigheterna att få ett välbetalt jobb. Du kanske inte kan spela gitarr (?) men du skulle säkert kunna hålla bra föredrag om t.ex. "arbetarmakt". Du är kunnig på det mesta, du har sinne för humor och förmodligen vältalig. Kanske ett fynd för ABF ?

Ha en GLAD PÅSK och förlåt att "jag lägger mej i", men jag är en obotlig "problemlösare" ! ;-)

Maria sa...

Vet du att delar av Joe Hills aska finns inmurade i väggen i ett hus i staden där jag bor?

Jag tackar för din obändiga tilltro till mina förmågor! :-) Dock är jag en som är född på tvären, dessutom en månad för sent, och som sådan har jag alltid haft svårt att passa in i något sammanhang. Jag tenderar att kritisera och rannsaka också det jag tror på. Detta rimmar illa med rörelser, trossamfund och politiska sammanhang där man ska gå i enad trupp och samlas kring en åsikt eller övertygelse. Att sluta sig samman innebär också att man måste kompromissa eller till och med korrumpera sina egna idéer.
Därför tror jag att jag alltid kommer att föra mina strider på egen hand, på lagom avstånd för att bevara min frihet.

Dessutom är jag var jag än hamnar en katt bland hermelinerna. Som barn till en skrothandlare/egenföretagare och statlig kontorist är min förankring i den akademiska världen obefintlig; i arbetarvärlden passar jag inte heller eftersom jag har suttit halva livet i skolbäken och dessutom drivit eget företag. Dessutom är jag för frisk för att kallas sjuk och få sjukpeng, men för sjuk för att vara riktigt frisk och orka jobba heltid. För gammal för att kallas ung men för ung för att kallas gammal. För värmländsk för att kallas skånsk men för skånevurmande för att kallas helt värmländsk.

Ja, du förstår problematiken.

Dock är jag helt och hållet kapabel att uppskatta när människor vill mig väl, och för det tackar jag dig!

Hoppas påsken din var god!
Maria