måndag 6 april 2009

Ikväll

när jag kom hem efter mitt gratisarbete (jag har inte berättat om det. Det är inte mycket att berätta. Arbete + gratis. Typ. Kallas praktik.) låg det tre kuvert på min dörrmatta.

Ett var från Svenska spel där det stod att de hade upptäckt att jag för flera år sedan visst spelade på lotto men hade en vinst på 978 000 pengar innestående och de hoppades på att jag nu skulle hämta ut den, äntligen. Äntligen tänkte jag med.
Wow...

Ett annat var från CSN och där stod det att de var ledsna för att de ställt till det så för mig och fått mig att må så dåligt under lång tid och de skulle som plåster på såren stryka kraven från i år och förra året. En blomstercheck på 150 spänn låg med i brevet.
Hm...tjoho?

Det tredje brevet var från neurologen i Lund som erbjöd mig att bli försökskanin på en revolutionerande ny oprövad medicin som skulle kunna vara den första att faktiskt bota MS.
Tja...why not.

Därfter gick jag in i köket för att breda en knäckemacka. På skärbrädet låg en silverfisk och spelade död. Men jag visste bättre och genomskådade den innan jag skoningslöst dödade den med knivens handtag.

Många skulle säkert ha kastat sig på telefonen till Anticimex trots att klockan var tio på kvällen och trots att det bara var en enda liten firre. Själv bodde jag en gång i källaren på en gammal skola, i det som hade varit gymnastiksalen. När jag avlägsnade en kokosmatta som legat där en längre tid fick jag i utbyte så många silverfiskar att jag kunde bjuda in grannskapet på fiskgratäng, varje kväll i en vecka. Så en enda får inte mig att höja på ögonbrynet längre.

Om du kan gissa vilket av detta som är med sanningen överensstämmande får du i belöning gå och köpa dig en chokladkaka och mumsa i dig hela utan det minsta bekymmer med tankar om kalorier och annat som står i vägen för mänsklig njutning.
Bra va.

3 kommentarer:

Wassen sa...

Jag tror att det bara var historien om silverfiskarna under kokosmattan och gratängen som var sann.
Din förra blogg var också bra !

Maria sa...

Helt rätt Wassen! Fast det skoningslösa mordet på skärbrädan var också sant tvingas jag medge.
Man får vara glad att de inte är stora som sillar i alla fall.

Och det känns som om den här färden in i verkligheten börjar tarva eskapistiska utflykter till en värld som faktiskt gör som man vill.

;-)

Malin sa...

Jag gissade på att det var historien om kokosmattan som var sann, får jag också äta choklad :$

Om du tröttnat på anticimex springande hos dig kan jag berätta vad jag gjorde för att slippa: rödcederolja :D

Jag blev faktisk glad (?) när jag såg att rent hus programmet Rekommenderade den. Fast, jag blev samtidigt lite sur på att de sa eterisk olja (jag antar att det är lagen om oförtjänst pr eller nåt som hindrar, men dumt att de inte säger som det är, de ger ju tipps för att tipsa, inte vilseleda :P

Jag skickar med en länk till rödceder.se Jag köpte bollarna och oljan. kram

Hej, pengarna på nästan en mile? De hade varit najs om den varit sann...