tisdag 23 september 2008

Fattig fattigare fattigast

Studenterna har det eländigt och kräver mer pengar. Man har räknat ut att ca 37% av deras inkomst går till bostadskostnader. De får 7.500 kr/mån och går back varje månad. Nu kräver de mer.
Barnfamiljerna har det eländigt med tanke på alla prisökningar.
Pensionärerna har det eländigt och har alltid haft. Men nu stundar sötebrödsdagar - de ska få 200 kr mer i månaden!
Sjukskrivna har fått det så uselt att ingen ens ids prata om det längre.

Man får skylla sig själv. Har man valt att plugga får man skylla sig själv. Har man skaffat barn får man också skylla sig själv. Har man det dåliga omdömet att bli gammal utan att ha skaffat en privat pensionsförsäkring eller varit så infernaliskt dum att man inte valt att fixa en plats i riksdagen, ja då får man verkligen skylla sig själv. Blir man sjuk så har man inte skött sig och då har man bara sig själv att skylla.

Och så finns det gruppen som det aldrig pratas särskilt högt om - arbetslösa, ensamstående som inte tillhör gruppen ungdomar.

I mitt fall har jag 7.800 kr i a-kassa, dvs 300 kr mer än studiemedlet. Min hyra är inte 37% av inkomsten utan 48%. Som arbetslös förväntas man dessutom att betala av på studielånet. I mitt fall ansåg CSN att jag skulle betala ca 1100 kr/mån. Och eftersom det inte går har Kronofogden blivit min trogne följeslagare.

Och väljer man att bli arbetslös får man givetvis också skylla sig själv. För enligt vår regering är det ett aktivt val grundat på att det inte lönar sig tillräckligt med att jobba.
Men enligt alliansens logik löser sig allt, bara man tar bort skatten för landets miljonärer.

"Det går bra för Sverige."
Kyss mig där bak.






5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Du !

Jag instämmer i din slutledning att allt beror på en själv !
Men hur skulle vi fattiga satar kunna räkna ut i vår ungdomliga enfald, för länge sedan, att vi skulle få en moderatstyrd regering av majoritetsröstarna i Sverige år 2006 ???

Men håll ut Maria, ty Gud han prövar blott --- Han ej förskjuter ! (om man får tro på Bibeln, vill säga ) ;-)

Wss

Maria sa...

Hm... den där guden har i så fall prövat just denna människa mer än tillräckligt... Är det straffet för att jag vägrade gå i söndagsskolan? För att jag inte konfirmerade mig eller för att jag som 18-åring lämnade hans flock för gott?

Har du sett filmen Falling down med Michael Douglas?
Jag är redan där.
Jag har bara ingen bössa...än.

;-)

Anonym sa...

Den har jag ej sett, dessvärre. Har aldrig råd att gå på bio ;-).

Wss

Maria sa...

Den filmen är så gammal att den körts fram och tillbaka en herrans massa gånger på TV. Den är en intressant och träffande studie i hur det är att drivas över gränsen.
Och bio, det har jag inte haft råd med på så länge att jag inte ens hittar till biograferna längre!

M

Anonym sa...

Studenter lägger ju faktiskt inte 37% av inkomsten på bostad utan 110%. Inkomsten är ju ca 2500 kr i månaden. Resten är lån. Om jag tar ett lån på banken på två miljoner och har samma hyra betalar jag ju inte 0.1% i hyra.