onsdag 3 september 2008

Inför domstol

Jag ger mig inte. Det är ett av de karaktärsdrag som utmärker mig.
Jag ger mig inte, så länge jag anser att jag eller någon annan har felbehandlats, förtryckts eller bemötts med orättvisa.

Det rör sig, inte förvånande, om CSN. Eftersom jag lånade pengar av CSN under förra hösten och samtidigt blev sjukskriven en period på halvtid vill CSN ha tillbaka det de anser jag fick för mycket. De har framhärdat i argumentationen att jag "borde ha insett att jag fick för mycket". Och jag har lika envist framfört mina argument att CSN, då jag ringde för att kontrollera det hela, själva informerade mig om att allt var okej och att det bara var att ta det lugnt.

Ringer man till Skatteverket eller Försäkringskassan förväntar man sig att de svar man får ska vara gällande. Men ringer man till CSN ska man banne mig akta sig för att tro på vad de säger.

Att luta mig tillbaka och lita på deras ord har inte bara lett till att jag har introducerats för Kronofogdemyndigheten. Nu har det lett till att mitt ärende gått till domstol.

CSN beklagar om jag "anser mig" ha blivit felinformerad och hänvisar till deras skriftliga låneregler där det framgår att man inte kan vara sjukskriven på annat än heltid.

Kanske borde CSN i så fall överväga att dra in all sin service i form av levande människor som svarar på samtal och istället hänvisa till skriftliga låneregler. Att inte ta ansvar för sina anställdas uttalanden är ynkligt minst sagt.

Och allt detta för en kurs som var så usel att den aldrig borde ha varit studiemedelsberättigad överhuvudtaget.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Vet hur de beter sig jag med. Det är det ena påhittet efter det andra. Kan berätta hur mycket som helst. Man tror inte det är sant att en myndighet kan få bete sig som dem.

De förhalar tidpunkter, de låtsas att man ringt dem, de tillämpar alla och ingen regel. Eller bara en lag och en paragraf.

Tycker man borde kunna göra en polisanmälan. Det luktar myndighetsmissbruk och tjänstefel lång väg. Det ser ut som en kriminalvårdsanstalt utan fångvaktare för en utomstående betraktare.